top of page

Wat doe ik?

Mijn ervaring en opleiding overtuigden me ervan dat iedereen kan leren. Niet iedereen kan echter op dezelfde manier leren (en studeren) en er zijn een heleboel factoren die invloed hebben op iemands leermogelijkheden. Denken we maar aan concentratie, motivatie, interesse, leertechnieken, welbevinden enz. 

Aan heel wat van deze beïnvloedende factoren kunnen we werken en dat is wat ik wil doen. Samen met jou wil ik een manier zoeken om jouw capaciteiten ten volle te benutten. Zoals mijn logo het toont, wil ik op zoek gaan naar jouw deur tot het benutten van je mogelijkheden. En eens we deze deur gevonden hebben, zoeken we naar de juiste manier om leerstof te verwerken en vaardigheden onder de knie te krijgen. Het is dan ook de bedoeling dat je technieken leert waarmee je later zelf aan de slag kan en die je verdere schoolcarrière (ook in het hoger onderwijs) gemakkelijker en efficiënter maken. Hierin gaan we natuurlijk niet voorbij aan jou als persoon: jouw welbevinden blijft hierin centraal staan.

Praktisch betekent dit het volgende. Als je als leerling in het secundair onderwijs merkt dat je niet de resultaten haalt die je hoopt en je wil hiermee aan de slag, gaan we eerst via een zeer specifiek intakegesprek op zoek naar de achterliggende oorzaken van je moeilijkheden. Op basis van deze vaststellingen maken we een plan van aanpak, dat kan bestaan uit verschillende onderdelen, zoals:

  • praktische huiswerkbegeleiding;

  • planning en organisatie, ook bij afstandsonderwijs;

  • aanleren van leertechnieken bv. samenvattingen en schema’s maken, snellezen, geheugentechnieken…;

  • specifieke aanpak bij leerstoornissen bv. dyslexie, ADHD…;

  • begeleiding bij de studiekeuze;

  • reflectie op je eigen studiemethode en aanpassing ervan;

  • begeleiding bij faalangst;

  • voorbereiding van examens;

  • verbetering van je concentratie door toepassing van effectieve technieken;

  • een zoektocht naar je motivatie;

De begeleiding kan gebeuren bij jou thuis, bij mij thuis of online. Op regelmatige basis kijken we even terug naar de afgelegde weg en gaan we bijsturen indien nodig. Je ouders worden doorheen het traject ook op de hoogte gehouden van je werk en je vorderingen.

studiemethode_transparant_wit.png

STUDIE-
VAARDIGHEDEN

Zoveel jongeren, zoveel vakken, zoveel leertechnieken. De leertechniek vinden die past bij het vak en bij jou is een eerste cruciale stap. We oefenen met mindmaps, samenvattingen, schema's, woordenschat en leggen veel nadruk op gespreid leren en herhaling.

Ook het belang van manieren om te controleren of je de leerstof effectief ook beheerst krijgen hier hun plaats.

concentratie2_transparant_wit.png

CONCENTRATIE-
COACHING

“Concentreer je nu toch eens!” is een uitspraak die heel wat jongeren regelmatig horen, maar die tegelijk heel frustrerend is als dat concentreren moeilijk lukt. In een traject gaan we op zoek naar de technieken en strategieën die helpen om de concentratie te verbeteren, want ja, concentreren kan je echt leren.

faalangst2_transparant_wit.png

Ben je bang om niet goed genoeg te presteren op cognitief, sociaal of motorisch vlak? Dan is oefenen met helpende gedachten voor jou de oplossing. Samen gaan we hiermee aan de slag, maar we gaan ook op zoek naar de bron van jouw angst en je leert jezelf door de oefeningen een stuk beter kennen. Zo vergroten we ook je zelfvertrouwen en zelfredzaamheid.

motivation_transparant_wit.png

MOTIVATIE-
TRAINING

Steeds meer jongeren in de middelbare school krijgen het etiket ‘schoolmoe’. Meestal betekent dit dat ze niet meer weten waarom ze nog op de schoolbanken zitten en welke doelen ze met een diploma secundair onderwijs kunnen en willen bereiken. Samen kunnen we in het volste vertrouwen op zoek gaan naar perspectief door te vertrekken van waar wel motivatie voor bestaat.

FAALANGST-REDUCTIE

bottom of page